ToraToraTora: Co mě zaujalo?

PŘÍLOHA NA VÍKEND

Co zaujalo Toru? Cosi, co nezaujalo jen ji, ale mnoho jiných. Například Tomáš, věnoval novému navigačnímu systému Galileo včera desetiminutový komentář, ve kterém novinku na poli komunikace velice kvitoval. A není jediný. Celou glosu mu věnovala také Tora. Jak jinak, než....pobavila...

1905NzR.jpgTáák, tady  na ceduli se píše, že za dva kilometry jsem tam.

 

"Odbočte vlevo."

 

"Patrně nějaká zkratka. Není nad to se poučit o nových možnostech, které nabízí naše silniční značení."

 

"Přepočítávám"

 

"Dobrá dobrá, snad jsem zatočila příliš brzy, snad příliš prudce."

 

"Přepočítávám"

 

"Co jako přepočítáváš. Nalevo kukuřice, napravo řepa?"

 

1907Y2J.jpg

 

"Jeďte padesát metrů a odbočte vpravo"

 

"V pravo? To bych udělala tunel v té hromadě hnoje, nechtěla bys to, holka ještě přehodnotit?"

 

"Přepočítávám"

 

"Tak podívej se, Růženko, nemůžu doleva, nemůžu doprava. Jsem statečná a pojedu jen a jen rovně, ano? Koneckonců támhle ta vesnice vypadá jako civilizačně v jednadvacátém století, tak to jsme snad již blízko ne?"

 

"Ztráta družicového signálu"

"A teď mi, ty krávo řekni, co mám jako uprostřed pole dělat?"

 

Kdo se jako já ocitl s rameny Ramba a naleštěnou GPS uprostřed pustiny, kde vám ta plechová krabička tvrdila, že jste spolehlivě na místní komunikaci první třídy, určitě zaplesal nad spuštěním projektu Galileo.


1906YTI.jpg

 

Mé hrdé srdce patriota se dme, neboť  sídlo projektu a řídící centrum veškerých souvisejících operací bylo zřízeno v Praze.

 

Galileo je globální družicový navigační systém (neboli jedním z GNSS z anglického Global Navigation Satellite System), jehož výstavbu financují evropské státy přes Evropskou kosmickou agenturu resp. Evropskou unii a jehož zprovoznění v základní konfiguraci se očekává v roce 2014.

 

Systém bude založen na stejném principu jako nynější americký systém GPS, ruský GLONASS, nebo plánovaný čínský Compas a již nyní je jasné, že se z pohledu uživatele budou vzájemně doplňovat.

 

V podstatě byly základem dřívější studie poukazující na potřebu vlastního evropského navigačního systému z počátku devadesátých let. Podobně jako tomu bylo v případě nosné rakety Ariane nebo velkokapacitního dopravního letadla Airbus, přijala Evropská unie rozhodnutí vybudovat vlastní civilní navigační systém, který bude garantovat trvalou provozuschopnost, potřebnou pro využívání v krizových situacích.

 

Kompletní systém Galileo se bude skládat 30 družic obíhajících ve třech rovinácna kruhových drahách ve výšce cca 23,5 tisíce kilometrů. Každá z rovin dráhy bude svírat s rovinou rovníku úhel 56°, což umožní využívat navigační systém bez potíží až do míst ležících na 75° zeměpisné šířky. Velký počet družic, z nichž tři budou záložní, zajistí spolehlivou funkci systému i kdyby přestala některá z družic správně pracovat. Galileo umožní každému uživateli přijímače Galileo určit jeho aktuální polohu s přesností lepší než jeden metr. Jeho služby budou natolik spolehlivé, že na jeho základě bude možné realizovat řadu aplikací z různých oblastí jako například v letecké, vodní a silniční dopravě, zemědělství nebo stavebnictví.

 

Galileo je prvním společným projektem Evropské unie reprezentované Evropskou komisí (European Comission, EC) a Evropskou kosmickou agenturou (European Space Agency, ESA).

Systém by měl po dokončení poskytovat pět druhů služeb:základní, kritickou-z hlediska bezpečnosti lidských životů, komerční, veřejně regulovanou, vyhledávací a záchrannou.

 

Základní služby budou přístupné všem uživatelům bez omezení.

Komerční služby budou přístupné platícím uživatelům a ostatní služby jsou určeny pouze pro autorizované uživatele, např. ozbrojené a policejní složky.

 

1908MDA.jpg

Celkové náklady na výstavbu kompletního systému se odhadují ve výši přes 4 miliardy Euro.

Jenom doufám, že k celkovým nákladům a očekávanému zvýšení prestiže České republiky ve světové vědecké obci nepřibude typická daň z našeho folkloru korupce, neprůhledných zakázek a podivných personálních praktik.

 

Vedle všech bohulibých záměrů též doufám, že už mne budoucí evropský dokonalý systém navigace již nikdy nenechá uprostřed hlubokých lesů vzteky demolovat voňavý stromeček a plašit srny dotěrnou otázkou:

 

"Proč? Proč zrovna já?!"

 

ToraToraTora



Hodnocení článku

Hodnotilo 5 čtenářů průměrem 4.6 bodů z pěti


Čtěte také:

Bohemia Energy: Plať, nebo zaplatíš! 
Jak pro svou firmu vytvořit jedinečnou a efektivní značku? 
Jan van Helsing: Kniha za milion 
Proč koleda a Štěpán? Protože Slunovrat a Saturn 
REPORTÁŽ: Spalovač mrtvol: „Má práce mě baví, je to práce s lidmi“ 


Diskuze


Pro vkládání příspěvků je potřeba se přihlásit či registrovat.
Avatar
post Zaslal: 23.10.2011 21:12
 

To mně jednou líčily kamarádky, proč jízdu trvající cca 2 hoˇky, jely hodin 6. zadaly úplně jinou vesnici. Shoda názvu obce...Toilet

 
Avatar
post Zaslal: 23.10.2011 20:59

Odpověď na příspěvek #7886
Uživatel: Michaela Kudláčková

:D ...no, rozhodně bych se nezamilovala 
 

ale možná by jsi byla trošku tolerantnější Wink

z ženský bych asi taky vypěnila hned....

 
post Zaslal: 23.10.2011 19:56

Odpověď na příspěvek #7885
Uživatel: Renata Petříčková

mě se na tom líbí, jak navigace jezdí polem a lesem ve chvíli, kdy...
 

:D ...no, rozhodně bych se nezamilovala ROFL

 
 

mě se na tom líbí, jak navigace jezdí polem a lesem ve chvíli, kdy jedete třeba po nový dálnici. A naopak, jak jedete polem a máte být na silnici...

 

Míšo, kdyby sis tam nastavila mužský hlas, myslíš, že bys byla trpělivější při "přepočítávání"??

 
post Zaslal: 23.10.2011 19:23

Odpověď na příspěvek #7883
Uživatel: ToraToraTora

jj, také jsme jednou stáli na silnici, kudy se jezdilo...
 

ROFL

 
Avatar
post Zaslal: 23.10.2011 15:46

Odpověď na příspěvek #7882
Uživatel: Michaela Kudláčková

Přesně tak. Mohli se potrhat smíchy, protože tam opravdu dávno před tím...
 

jj, také jsme jednou stáli na silnici, kudy se jezdilo dřív.....ještě před aktualizací map v naší Růžence. Stáli jsme tam u betonových zátaras a koukali na silnici první třídy. Manžel povídá: Vidíš támhle tu silnici....tak na ní jsme měli touhle dobou být a jet."

To by jeden rozebral na prvosoučástky napřed jeho a pak tu navigaci.

 
post Zaslal: 23.10.2011 15:39

Odpověď na příspěvek #7881
Uživatel: ToraToraTora

Výhoda použití úst  spočívá v její...
 

Přesně tak. Mohli se potrhat smíchy, protože tam opravdu dávno před tím byla spojnice na nájezd na Prahu, ale nebyla to dálnice, (ta byla o deset kiláků dál)ale silnice a od doby dálnice je slepá.

 
Avatar
post Zaslal: 23.10.2011 15:34
 

Výhoda použití úst  spočívá v její přidatné hodnotě. Vždycky se dozvíte víc, než jste chtěli a dle mé zkušenosti, potkáte vždy velmi milé lidi:))

Popřejí vám šťastnou cestu, doporučí lepší cestu, místní znalci poradí, kde dobjako: " přepočítávám." :))

 
 

Já nemám navigaci od chvíle, kdy jsem se potřebovala vymotat z Olomouce v noci na dálnici na Prahu a zadala jsem tam prostě přesně pořadavek. 

 

Po té, co mě ta žena honila po městě furt nějakým po dvou stech metrech tohle a po sto metrech tamto, mi pak oznámila že mám přesně teď odbočit.

 

Říkám si, ti Moraváci to maj dobře na háku, když hlavní příjezdová cesta na dálnici vede, přes areál fabriky, a pak po silnici 12.třídy.

 

Podotýkám tma jak v ranci.

 

Pak mi ta blbka oznámila, že jsem na místě určení.

 

No ano - ta dálnice vedla asi asi tak deset metrů nad mojí hlavou a já stála někde v p..li.

 

Kdyby ten přístroj byl můj, vyhodila jsem ho z okna.

Použila jsem nakonec ústa v nejbližší hospodě. Help

 
Avatar
post Zaslal: 23.10.2011 11:58

Odpověď na příspěvek #7876
Uživatel: Renata Petříčková

mám pocit, že používání navigací všeho druhu...
 

No prave z toho duvodu se stale branim tomu, si nejakou tu navigaci poridit, i kdyz tu a tam jezdim nezname a nove trasy. Bavi me ale si je nejdriv vyhledat na googlovy mape a pak si to naskenovat do hlavy a jet podle ty hlavy prave. Je to mnohem dobrodruznejsi a clovek si prave cvici tu predstavivovst a flexibilitu. Kdybych asi musela jezdit sluzebne (rozvazet baliky nebo tak, coz doufam nebudu muset nikdy), tak to bych asi podlehla a tu vecicku instalovala, ale takhle privatne by me to fakt ochudilo a tu kreativni stranku veci ;)....

 
 

mám pocit, že používání navigací všeho druhu příčiní lidskou degeneraci našich přirozených orientačních vlastností. Kdyby tak někdo vynalezl něco, čím se probudí přirozená intuice (něco ve smyslu koček nebo poštovních holubů), než tohle. Čím víc je člověk závislý na navigacích, tím je pak v případě nouze "hloupější"...

Ale mě se to kecá, já jsem schopná se ztratit kdekoliv a stačí mi jen zajít do libovolného obchodu. PO východu jdu automaticky bez přemýšlení vlevo a často až po pár krocích se zastavím a přemýšlím, kam jsem chtěla jít a KDE to proboha vůbec jsem???

Což je ještě dobrý třeba v našem městě....ovšem v Praze je to prekérní situace Cool

 
Avatar
#7875
ToraToraTora: Co mě zaujalo?

DALIBOR
Zaslat zprávu
Přidat do přátel
post Zaslal: 23.10.2011 08:56
 

Dóóóóst dobrý :-) ovšem né u ranní kávy.Při začátku čtení  při představě,že za dva kilometry může býti daleko něco jiného.......,jsem vyprskl,po usrknutí kávy nešťastně smíchy na monitor.V tu chvíli se mi spustila myšlenková navigace,hned sama.Utřít...Kde je hadr....?Honem,honem než to zaschne....,Protáhl se po ránu,dočetl a vím jistě,že co sami se neuděláme -nemáme.Navigace Dalileo dneska byla jistější.Kdo ví zda během dvou let ,nebude před spuštěním Galileo,právě v naší republice vytunelováno do vesmírných nenalezišť.Cool

 

Právě teď

Dnešní vydání

Poslední příspěvky k článkům

Komerční tipy

Nejnovější diskuse

Včera a předevčírem

Vaše TOP články

Nejčtenější články

Komentáře - Popelnice

Komentáře - Bazar

TOPlist