Kdyby ryby křičely, zrušili bychom jejich veřejná popraviště?

Jsem si stoprocentně jistá, že nenarazím na souhlasné pokývání hlavou u všech, ale napsat to musím. To, co děláme s kapry před Vánoci, je středověk. Nechápu, jak je možné, že společnosti tak morálně vyspělé a civilizované, za jakou se pokládáme, to ještě stále nevadí…

8134NTE.jpg

 

Možná vám článek bude připadat hnusný a nevánoční. Ale když ono je to pravda...

 

Domnívám se, že chceme-li skutečně duchovně vyspět, nebo dokázat, že jsme morálně způsobilou společností, pak by jednou z prvních věcí, kterou bychom měli udělat, mělo být zrušení nedůstojných veřejných popravišť kaprů na ulicích.

 

Bojujeme za práva kožešinových zvířat a je nám nevolno z uzavřených farem, kde zvířata trpí.

Nelíbí se nám býčí zápasy, kde lidé přihlíží utrpení živých tvorů.

Obdarováváme útulky a jsme pohoršeni z týrání psů.

 

A při tom své děti každoročně necháváme přihlížet, jak naprostí amatéři třískají do hlav ryby dokud nezemřou. Veřejně.

 

Připadá nám normální, že se díváme na hromady zbytků těl, na krev na chodníku před káděmi, na zoufalé plácání ploutví, na bodání nože do ocasní části ryby.

 

Smrad, šupiny, uřezané hlavy, zbytky těl rozeseté po plastových stolech a frajer, který vytáhne rybu, kterou jsme si vybrali, hodí s ní na váhu, zabalí zmítajícího se tvora do papíru a následně mu palicí několika ranami rozmlátí hlavu a dlouhým nožem bodne.

 

Nervy s rybou hýbají ještě v igelitce, která rudne krví.

 

Krev a zbytky odpadlé tkáně se škrabkou stáhnou ke kraji.

 

Další!

 

8137ZTE.jpg

 

„Tak která to bude, paninko? Nebo si chlapeček sám vybral rybičku? Tahle se ti líbí? Tááák jo. Tak pojď macku. Zabít, paninko?“

„Ano“

„Prásk, prásk, prásk a ještě zapíchnout“

 

Jakpak se ti teď líbí rybička, chlapečku?

Že ještě otevírá pusinku a hýbá se? To už jsou jenom nervy, víš.

 

Nevím do jaké míry je pětiletý capart schopen pochopit, že tohle jsou jenom nervy.

To, co vidí malé dítě, ale i třeba já přiznám se, je umírající tvor do kterého před chvilkou někdo brutálně mlátil a pak ho bodnul.

Ryba, která před pár minutami plavala v kádi a byla živá.

 

8135ZWZ.jpg

 

Jako malá jsem z toho měla psychický otřes a prodejcům kaprů jsem se obloukem vyhýbala.

Dělám to dodnes.

 

Nesnáším ani ten zápach, ani ty rány, zvuk zoufalého plácání ploutví v zápasu kaprů o život, a pak smrtelnou křeč, která hýbe celým tělem.

 

Nesnáším pohled na takovýto středověký způsob potupného, neuctivého a primitivního zacházení se zvířaty, i kdyby mělo jít jenom o kapra.

 

Proč nechodíme na jatka, kde se zabíjejí krávy mnohem humánnějším způsobem?

Proč tam nevezmeme své dítě se podívat, z čeho bude mít polévku?

Jak to, že pečlivě hlídáme, aby dobytek a prasata určená k jídlu umírala důstojně, a pak nám nevadí tohle?

 

Léta kupuji a připravuji na Vánoce kapra.

Patří k nim, aby ne, a ryby mám moc ráda.

Kupuji ale zmrazenou rybu v obchodě, případně si nechám od známého již polopřipravenou přivézt.

 

Že v tom není rozdíl?

Že ho také musel někdo zabít?:

Že se u toho také mrskal?

 

Ano, ale tady jde o způsob, o princip, o právo i té pitomé ryby na důstojnou smrt, kdyby nic jiného, tak alespoň ne o veřejnou popravu, prováděnou lidmi, kteří ani rybáři nejsou, a to za účasti malých dětí.

 

O to, že něčemu takovému bychom hromadně vůbec neměli přihlížet.

Že bychom jako společnost vůbec neměli něco takového provádět tímto způsobem.

 

Nevím, jestli mi rozumíte.

 

Víte, jak křičí jakékoli jiné zvíře, když ho bijete palicí do hlavy?

Málokdo by to dokázal poslouchat a klidně stát a čekat, až na něho přijde řada, až taky to jeho vybrané zvíře někdo umlátí k smrti.

 

Vnímáte tu spoustu kádí po ulicích, u obchodních domů, kde postávají hloučky lidí, a naslouchají z reproduktorů líbivým koledám?

 

Jediná drobnost.

Ryba je němá.

Respektive, my jí neslyšíme.

 

8136ZjM.jpg

 

A kdyby nebyla?

 

Je tohle argument alespoň pro zamyšlení?

 

Michaela Kudláčková


 

vizitka Kudláčková



Hodnocení článku

Hodnotilo 15 čtenářů průměrem 4.2 bodů z pěti


Čtěte také:

Muži mají na záchodech tvrdou hierarchii… ženy ne… 
Prodám úctu k lidským právům – Zn. Levně! 
Vánoční obžerství vede k náboženské toleranci 
VÍTE, KDO JSEM? - 13.6. 2013 
Z Národní na Národní, „more!“ 


Diskuze


Pro vkládání příspěvků je potřeba se přihlásit či registrovat.
post Zaslal: 24.12.2012 21:14

Odpověď na příspěvek #31181
Uživatel: ToraToraTora

V Americe by ty krocany museli střílet automatickou polovojenskou puškou. Pro...
 

LaughingOk

 
Avatar
post Zaslal: 24.12.2012 14:16
 

V Americe by ty krocany museli střílet automatickou polovojenskou puškou. Pro těžké kalibry mají slušné lobby a proti nim vlastně vůbec nic.

Krásné a veselé Vánoce.

 
post Zaslal: 23.12.2012 22:01

Odpověď na příspěvek #31168
Uživatel: ToraToraTora

Míšo, ono asi tím, že si spousta lidí zabíjí kapra...
 

To máš opravdu. Například u nás se tahle tradice držela dlouho a my byly nadšený, a upřímně nám bylo strašně dobře, že rybička bude žít. Už jako dítě jsem to hrozně prožívala.

 

Pak, když jsem se až v dopělosti (holt informace chodí k člověku porůznu) dozvěděla, že jí vypuštění do vody zabije, byla jsem v šoku. Hned jsme to zrušili, ztratilo to význam.

 

Jinak, k zabíjení kapra doma, co možná asi bez dětí, tam asi problém nemám, to je věc každé rodiny.

 

K těm zvykům, zkusila jsem si představit, jak ve Státech na ulici stejným způsobem kupují lidí krocany. To by byl hukot. Run

 
Avatar
post Zaslal: 23.12.2012 16:48
 

Míšo, ono asi tím, že si spousta lidí zabíjí kapra doma sama, není takový tlak se s tím nějak schovávat nebo nějak eliminovat tu krev. Co jsem tak pochopila, když jsem bádala po tradicích ve světě, tak ačkoliv je ryba svátečním jídlem v mnoha státech, tak tento způsob prodeje je typický jenom pro Čechy. Tradice se mění jen pozvolna a dá to dost práce. Za sebe jsem radši, když je nějaká osvěta např. proti tomu vypouštění kaprů zpět do vody. Takový kapr, který trávil dva tři měsíce v sádkách nemá tukové zásoby, které mu umožní přežít do jara. nehledě na to, že během transportu a výlovu má často poškozený povrch těla, který je tak snátz prostupný např,. pro plísně. Ovšem u kaprů to není jako u lidí, že vás chvíli svrbí prsty u nohou. nejen, že kapr nohy nemá, ale některé druhy plísníí, jakými je např. saprolegnia jsou schopny od vředu i prožrat do ryby díru a ta pak hyne v krutých bolestech. Pro vstup plísně nemusí být ani kapr odřený do krve, stačí naprosto porušit sliz, který chrání celý povrch  těla.

 
Avatar
post Zaslal: 23.12.2012 16:31

Odpověď na příspěvek #31165
Uživatel: Michaela Kudláčková

Líbí se mi, jak jsi to popsala. Přesto je mi proti mysli, způsob jakým se...
 

Chodím pro rybičku k rybářům na rybárnu nebo na hájovnu, kde prodávají hradečtí rybáři. Ono na to umění není žádné lejstro, ale hygiena na něj dohlíží, protože způsob ukončení života rybky úzce souvisí s kvalitou masa. Ale chápu tvé volání po pietě. Tedy asi bych to nenazvala pietou, ale spíš ohledy na lidi, a není jich málo, kterým prostě zakrvácený stůl a hromada vnitřností vadí a jaksi nepatří k vánočně rozpoloženým duším, kdy raději vidíme pohádky, zachumelenou romantiku a světlo svíček. Rozumím, i když mi krev rozhodně nevadí a za vraha vánočního kapra jsem byla většinou doma já.

 
post Zaslal: 23.12.2012 15:27

Odpověď na příspěvek #31158
Uživatel: ToraToraTora

Já si nemyslím, že byto bylo hromadné přihlížení exekuci...
 

Líbí se mi, jak jsi to popsala. Přesto je mi proti mysli, způsob jakým se před Vánoci kapři prodávají. Neměla bych nic proti, ostatně, člověk je tvor masožravý a pást se nám není určeno.

 

Mě jen tento model nepřipadá uctivý a nelíbí se mi to veřejné přihlížení smrti zvířete. 

 

Vlastně mi nejde o nic jiného, než o pietu a úctu k živému tvoru, která mi v tomhle případě chybí.

 

A také ohled na ty, kterým to vadí, a přesto nemají možnost než u toho, byť potažmo, být.

 

Klidně by stačilo být za nějakou plentou, stánek například, kam by se člověk buďto šel účastnit, nebo ne.

 

Ještě k tomu "umí, neumí" znám dvě ženy, které tohle každý rok dělají. Neprošly ani žádným školením. Je to finančně zajímavé a je to brigáda. O rybách nevědí vůbec nic. Kéž by to byly dva ojedinělé případy.

 
Avatar
post Zaslal: 23.12.2012 14:06

Odpověď na příspěvek #31158
Uživatel: ToraToraTora

Já si nemyslím, že byto bylo hromadné přihlížení exekuci...
 

Souhlasím s tebou!!

 
Avatar
post Zaslal: 23.12.2012 10:09

Odpověď na příspěvek #31158
Uživatel: ToraToraTora

Já si nemyslím, že byto bylo hromadné přihlížení exekuci...
 

Díky za odborné info. Love it

 
Avatar
post Zaslal: 23.12.2012 07:53
 

Já si nemyslím, že byto bylo hromadné přihlížení exekuci kapra. Daleko horší je, když si rodinka vybere živého kapra, kterého týrá několik dní ve vaně a pak ho pustí zpět do řeky. to je skutečné týrání obalené dobrým skutkem. Ten kapr neskutečně trpí a za pár týdnů zdechne. V případě, že ho nepustí, tak ho zabije skutečný amatér. ti u kádí nejsou amatéři, to by jim ČOI nedovolila. Oni to musí umět. Musí se tlouct do hlavy. každé zvíře se na jatkách ať veřejných či soukromých nezabíjí, ale pouze omračuje a následně vykrvuje. pokud by ho zabili, srdce by netlouklo, nevypumpovalo všechnu krev a maso by tak bylo nekvalitní a brzy se kazilo. Doba stanovená pro vykrvení je 1minuta, doba pro vykolení je 1hodina. Jelikož děti trpí mánií si každého kapra pohladit, letos se mi máchali už snad ve všech, co po městě máme. Mohu ale říct, že ani v jedné nejevily ryby známky neprodejnosti z důvodu zdravotního stavu. Já jsem zase taková, že pokud vidím ať ve zverimexu nebo na ulici zvíře, které trpí nebo že nejsou dodržovány zásady technologie a hygieny potravin, Naopak veřejný prodej ryb vidím jako šanci, jak jim nahlédnout pod pokličku a pomocí veřejné moci je umravnit. Rok od roku se zlepšují.

 
Avatar
post Zaslal: 23.12.2012 05:02

Odpověď na příspěvek #31133
Uživatel: Ronda

tenhle článek jsme nedočetla a ani neprohlížela foto, protože to bych se asi...
 

U mě nastala situace, kdy jsem více jak rok nejedla žádné maso. Ale pak jsem na maso dostala nepředvídatelnou chuť... doslova jsem cítila, jak se ve mně kumuluje agresivita...

V současné době jím jen kuřecí, občas krůtí a ryby. Ale to je tak maximálně 2 x týdně. Tělo to doopravdy moc nepotřebuje.

Souhlasím s výše napsaným článkem. Nechodím se dívat, živé ryby nekupuji. Nemohu.  

 
post Zaslal: 22.12.2012 22:06

Odpověď na příspěvek #31143
Uživatel: átéčko

Uvědomil si někdo, že se tohle dělá, protože to lidi chtějí? Chtějí...
 

Myslím, že to lidé nedělají z nějakého sadistického puzení, ale prostě proto, že jinou možnost, jak přijít k čerstvé rybě pomalu nemají. 

 

Chápu, že chtějí rybu dobrou, tak ale pak by se společnost, město, prodejci měli postarat o to, aby jejich prodej byl adekvátní rozvinuté, kulturně a morálně vyspělé společnosti 21.století.

 

Vsadím se, že by nikdo neprotestoval a civilizovaně řešit by se to dalo.

 
Avatar
post Zaslal: 22.12.2012 21:40

Odpověď na příspěvek #31142
Uživatel: Quentinová z Montargis

Znám "zabíjení" kapra leda z TV inscenací, v životě jsem to...
 

Přesně toto mohu napsat i já a dnes jsem s křikem odběhla od kádě, kolem které jsem měla cestu, až se mladíci, co tloukli kapry ohlíželi.

Ne u toho jsem nebyla a nikdy nebudu!

Kapry nekupuji a nejím.

 
Avatar
post Zaslal: 22.12.2012 19:52
 

Uvědomil si někdo, že se tohle dělá, protože to lidi chtějí? Chtějí mít čerstvé rybí maso, tak si nechají rybu zabít.

Já kapry nejím a na zabíjení se nedívám.

Tady skoro všichni píšou, jak je to bolí, ale kdy tedy stojí u těch kádí s rybama. Já to nejsem.

 
Avatar
#31142
Docvaklo mi až teď, že jsem toto nikdy neviděla - to kaprovraždění !

Quentinová z Montargis
Zaslat zprávu
Přidat do přátel
post Zaslal: 22.12.2012 19:21
 

Znám "zabíjení" kapra leda z TV inscenací, v životě jsem to neviděla a nejedla, a jak jsem se teď dočetla --- ani neuvidím ...

 

 Doteď mi začínalo a končilo zabíjení kapra  tak, že jsem to viděla v TV, jak vánoční otec má paličku, utěrku a rum a nemůže zabít kapra a nakonec kapra usmrtí vánoční matka...

 

 Doma jsme to nikdy nejedli a jíst nebudeme. Nezabíjeli a zabíjet taky nebudeme.

 

 

 
Avatar
post Zaslal: 22.12.2012 19:06
 

Přesně, a proto mě nepohoršuje obarvený maso a prodej vánočních psů. Jen ať se na to upozorňuje nejbizardnějšími způsoby.

Taky se tomu vyhýbám, je to hnus.

 

Ale faktem je,že jsem nedávno řešila, jak důstojně zabít nemocnou akvarijní rybku. No.. nic moc taky. Dát do pytlíčku s troškou vody, plácnout s ní silně o něco tvrdýho, čímž ji omráčit a pak dát zmrznout do mrazáku. Až poté spláchnout do záchoda.

Měla jsem z toho nervy, rybička do rána naštěstí radši umřela sama....

nesnáším zabijačky, pach krve cítím i z červeného vína, v tomhle jsem jako kůň. Cizí krev a jančím.

Mít tohle jako vánoční tradici je fakt hnus.

 

 
post Zaslal: 22.12.2012 17:59
 

Je mi z toho taky nanic.Tedy-ne z toho článku-s tím souhlasím od A-Z.Ale z té reality!

Míšo-napsala jste to moc pěkně a zašla  jste do takových detailů,na které člověk třeba  ani nepomyslí.Nebo raději ani nechce pomyslet??Každý živý  tvor cítí bolest....

 
post Zaslal: 22.12.2012 17:59
 

Je mi z toho taky nanic.Tedy-ne z toho článku-s tím souhlasím od A-Z.Ale z té reality!

Míšo-napsala jste to moc pěkně a zašla  jste do takových detailů,na které člověk třeba  ani nepomyslí.Nebo raději ani nechce pomyslet??Každý živý  tvor cítí bolest....

 
Avatar
post Zaslal: 22.12.2012 17:56
 

taky nesnáším ten pohled a vyhýbám se tomu

 
post Zaslal: 22.12.2012 17:24

Odpověď na příspěvek #31136
Uživatel: peetrax

A co teprve domácí zabíjačka, tam tomu taky přihlížejí...
 

Já vím. Taky jsem jezdila na vesnici, kde měla babička chaloupku. Byli tam s dědečkem přes léto. Naproti sousedi měli králíky a slepice.

Když pán zabíjel králíka, nedívala jsem se a nevím, že by u toho byli lidé.

Ale vím, že si s ním povídal, že ho hladil před tím, než ho jednou dobře mířenou ranou zkušeně zabil.

Bylo to jiné, než tohle.

 

Viděla jsem i rybáře, když tohle udělá. Je to s úctou a umí to.

 
Avatar
post Zaslal: 22.12.2012 17:15
 

A co teprve domácí zabíjačka, tam tomu taky přihlížejí lidé... ale protože jsem z vesnice, tak nějak chápu, že ta prasata, co jsme si vykrmili, se stravovala jakž takž kvalitně, tudíž i my jsme z nich měli o něco kvalitnější maso, než třeba to z obchodu (bylo to poznat). 

Já kapra nejím, nevoní mi, naštěstí se v adventu městu vyhýbám a v případě nejnutnější potřeby chodím "jen" :-D do nákupních center, tudíž tohle zabíjení nesleduju. Nesnáším pach rybiny, takže bych se k tomu stejně ani nepřiblížila a tím pádem neviděla zabíjení.

Já nevím, ale u nás na vesnici se stejně po generace všechno bralo tak nějak asi jinak než ve městech... že zrovna tohle ani neřeším. 

 
post Zaslal: 22.12.2012 17:07
 

je to hnus... kolikrát i vidím, jak tam ti kapři plavou mrtví a nikdo s tim nic nedělá.. nechávají je tam.. a z tech stánků se mi dělá prostě špatně.. ať se potom lidé nediví, že se jejich děti bavý zabijením různých malích zvířátek, když jim rodiče ukazují, že je to normální..Shift

 
post Zaslal: 22.12.2012 16:53

Odpověď na příspěvek #31132
Uživatel: Michaela Kudláčková

Vždyť píšu, že papám. A také hovězí, a...
 

to jsou prostě jatka a svým dětem tohle já rozhodně ukazovat nebudu. A i kdyby tohle dělali mimo vánoce

 
post Zaslal: 22.12.2012 16:50
 

tenhle článek jsme nedočetla a ani neprohlížela foto, protože to bych se asi ubrečela...na vánoce nakupuji dopředu abych se vyhnula takovým stánkům a ze zásady neděláme na Štědrý den kapra, nesnáším to...všude se k sobě máme chovat hezky a takové "jatka" ke zvířátkům...a nemluvě o přeplněných kádí, kde ty chudínci čekají na popravu...hrůza. Za tohle odmítám platit. A navíc, nemohla bych pozřít maso kdybych věděla jakým způsobem se k danému tvoru chovali...a řeknu vám, že poslední dobou vážně uvažuji, že i maso přestanu jíst...ted ho jím málo a čím jsme starší, tím víc o tom přemýšlím...vnitřně nesouhlasím s takovým vražděním, nemáme jistotu, jak dotyčné zvířátko zabili....já nesnaším ani když vidím jak vezou prasatka v přepravkách, jako malá jsme nenáviděla zabijačky a dodnes si pamatuji, jak zabíjeli čuníka...ne ne a s kapříkama krásnýma, až mám oči v slzách....a jelikož jsme slyšela i vyprávění na chir ambulanci, jak se chovají někdy lidé ke kravám - její zážitky ze života apod...veškerá chut na maso mě přešla...navíc jsem paní řekla, at o tom nemluví, at se nezlobí, ale že bych z toho nespala, že ty její zkušenosti nemůžu slyšet....a to ne že bych zavírala oči před skutečností, ale mě se o tom zdá....hrůza...pak vidím někde krávu a vzpomenu si na to a brečím....

 
post Zaslal: 22.12.2012 16:42

Odpověď na příspěvek #31131
Uživatel: átéčko

A masíčko papáš?
 

Vždyť píšu, že papám. A také hovězí, a vepřové...ovšem, nevím jak bychom se tvářili, kdyby krávy a prasata zabíjeli na ulicích před obchodními domy, abychom si mohli vybrat, který kousek a naše děti aby se na to celé mohly podívat.

 

Ryba ale prostě nekřičí a nechroptí. 

 
Avatar
post Zaslal: 22.12.2012 16:39
 

A masíčko papáš?

 
Avatar
post Zaslal: 22.12.2012 16:32
 

my se chodíme jen koukat jak tam plavou ani je nekupujeme  a nejíme mně je jich už líto jak jsou potlučený v těch kádích

 

Právě teď

Dnešní vydání

Poslední příspěvky k článkům

Komerční tipy

Nejnovější diskuse

Včera a předevčírem

Vaše TOP články

Nejčtenější články

Komentáře - Popelnice

Komentáře - Bazar

TOPlist