Musíte vařit bez laktózy? Nevadí!

Zajistit stravu pro sebe nebo pro člena rodiny, který má intoleranci na laktózu nebo přímo alergii na mléko, nebývá vždy snadné. Většina receptů i hotových produktů obsahuje mléko a spousta jídel ani nechutná dobře, když se je pokusíte připravit bez něj. Naštěstí se lze mléko nahradit rostlinnými variantami nebo lze koupit i variantu bez laktózy. 

 

27548MWY.jpg

 

A když ani to nejde, prostě se recepty upraví tak, aby se mléko mohlo vynechat. Pojďme se podívat na pokrmy bez běžného mléka, které pak můžete různě obměňovat.

Semínkové placky k snídani

Chléb sice laktózu neobsahuje, ale nemusíme zůstávat jen u chleba nebo housek. Semínkové placky nabídnou více bílkovin i minerálů a vitamínů. A jak se připravují? Začneme tím, že do jedné misky dáme namočit lněné a sezamové semínko, avšak pouze v troše vody, aby v ní neplavala. Až se semínka obalí slizem, uděláme z nich placky dle kýžené velikosti a ty dáme uschnout, nejlépe na podlahu s topením nebo na radiátory.

Díky slizu budou semínka držet při sobě a my budeme mít velmi výživné snídaňové placky, které půjdou snadno natřít džemem nebo rostlinným máslem a obložit šunkou, zeleninou, naklíčenými semínky nebo čímkoliv jiným, na co máte zrovna chuť.

Jogurt-nejogurt ke svačině

Rádi vaříte kukuřičné bezlepkové těstoviny? Tak vodu po jejich vaření nevylévejte, ale nechte ji jen vychladnout v lednici. Voda během chladnutí zhoustne, takže když do ní následně přidáte spoustu rozmělněného či rozmixovaného ovoce a směs podle chuti přisladíte, získáte chutnou a zdravou alternativu k běžnému jogurtu.

Hrstková polévka k obědu

Luštěniny poskytují nepřebernou řadu výživných látek a v mnohém nahradí vápník i bílkoviny z mléka. Proto je do jídelníčku zařazujeme co nejčastěji, třeba ve formě hrstkové polévky. Její kouzlo je v tom, že je připravená rychle, pokud použijete hotové fazole, (žlutý) hrách a čočku z konzervy a mraženou zeleninu do polévky. Jejich cenu si pohlídejte v Penny letáku, aby vás zásoby vyšly co možná nejlevněji.

Polévku uvaříte tak, že na cibulce zpěníte slaninu (lze vynechat) a zasmažíte trochou celozrnné mouky nebo ovesných vloček. Poté k ní přidáte zeleninu do polévky a trošku vody, aby byla zelenina ponořená, a necháte vařit do změknutí. Následně k zelenině přidáte celý obsah konzerv s luštěninami, opět necháte projít varem - případně doředíte vývarem či vodou - a dochutíte pepřem, majoránkou, česnekem nebo jiným koření, které máte rádi.

 

27549MDV.jpg

 

 

Žemlovka k obědu

Kdo je velký jedlík a hrstková polévka by mu nestačila, může se pustit i do žemlovky. Žemlovka je typicky mléčné jídlo, proto si můžeme pomoci mléčnými výrobky bez laktózy, které nabízí Lidl leták příští týden.

Na žemlovku použijeme bílé pečivo bez mléka, které nakrájíme na plátky a ty pak pokapeme rostlinným nebo bezlaktózovým mlékem. Vymažeme si pečící formu, nastrouháme jablka a poté do formy střídavě skládáme vrstvu pečiva a jablek. Jablka můžeme předem pocukrovat, posypat skořicí a smíchat s rozinkami nebo jiným sušeným ovocem bez pecek.

Ještě lze doplnit mezivrstvou tvarohu, a to buď kravského či kozího bez laktózy, nebo sojového - zkrátka dle požadavků diety strávníků. Skládání zakončíme pečivem a vše dáme zapéct zhruba na 10 minut do trouby rozehřáté na 180 stupňů. Poté celou žemlovku ještě zalijeme trochou mléka a necháme dopéct dalších 15 - 20 minut.

Pohankové sušenky ke kávě

Pohankové sušenky budou mít specifickou pohankovou chuť, na kterou je nutné si chvíli zvykat. Sušenky připravíme ze dvou šálků pohankové mouky, dvou lžic medu, čtvrt šálku rostlinného tuku a třičtvrtě šálku bezlaktózového nebo rostlinného mléka.

Všechny ingredience zpracujeme v hladké těsto (mléko přidáme až nakonec), které následně vyválíme na pomoučeném vále tak, aby bylo zhruba 5 mm tlusté. Poté ho jednoduše nakrájíme na čtverečky, které pak skládáme na plech vyložený pečícím papírem. V troubě vyhřáté na 180 stupňů pečeme asi 12 – 14 minut - podle velikosti čtverečků.

Zeleninové pochutnání k večeři

Večer bychom se měli vyhnout bramborám, pečivu a podobným přílohovým jídlům, proto si místo nich můžeme vždy připravit snadné zeleninové pochutnání, ke kterému budeme servírovat třeba dušenou rybu, vařená vejce či jiné bílkoviny.

Postupujeme vždy tak, že na oleji zpěníme cibulku, případně i česnek, který však přidáváme až před koncem smažení cibulky, aby nezhořkl. Poté přisypeme nastrouhanou nebo nakrájenou zeleninu dle chuti a také ji osmahneme - během restování můžeme zaprášit trochou celozrnné mouky, ale není to nutné. Nakonec přilijeme trochu vody či vývaru a dusíme do měkka nebo necháme takzvaně al dente. K dochucení lze použít sojovou omáčku či oblíbené bylinky.

 

Zpracovala: Silvie Dluhošová



 


Hodnocení článku

Hodnotili 4 čtenáři průměrem 4 bodů z pěti


Čtěte také:

Kluk a pes od Ivony Březinové zaujme tématem a nádhernými ilustracemi 
MAMÍÍÍÍ!!!! 
Nakoupeno (?) 
Renesance branné výchovy ve školách? 
Tak to by tedy nešlo 


Diskuze


Pro vkládání příspěvků je potřeba se přihlásit či registrovat.

> >|
> >|

Právě teď

Dnešní vydání

Poslední příspěvky k článkům

Komerční tipy

Nejnovější diskuse

Včera a předevčírem

Vaše TOP články

Nejčtenější články

Komentáře - Popelnice

Komentáře - Bazar

TOPlist